Sivut

keskiviikko 28. lokakuuta 2009

Pohdintoja: Hetken py - säh - dys

Tilanne tämän hetken iltapäivässäni on kuin työnarkomaanin päiväkirjasta, luterilaisen työmoraalin riemuvoitto ja burn out- henkisen elämäntavan ihannoimisen malliesimerkki.

Hetki - pieni vain - muutaman työrupeaman välissä, keittiön pöydän ääressä. Jälleen hiljaista. Tilanne, jossa huomaa syvän rauhan tekemisestä huolimatta, harvinaista. Vapaus työmoraalista. Vapaus kilpailusta. Oikeus olla olemassa, vaikka ei tekisi mitään. Suuri pino tehtyjä töitä pöydällä edessäni. Vapaasta tahdosta tehty, ilman stressiä. Nämä olen tehnyt siksi, että haluan, en siksi, että minun pitäisi. Ja silti saan 15 opintopistettä kun lähden näitä kohta esittelemaan. Hassua.

Tyhjä hetki kahden työpuserruksen välissä. Tällaisia hetkiä mainostajat osaavat hyödyntää: jos olisin televisiomainoksessa, kääriytyisin hetkeksi kalliiseen huopaan kalliissa kodissani, lukisin kallista sisustuslehteä ja tarttuisin hetkeen nauttimalla hi - taas - ti suklaapatukan, jonka toffee valuisi huulilleni.

Mutta kun en mie tarvitse sellaisia muiden rakentamia onnen (kuluttamisen) määritelmiä. Olen onnellinen, kun istun tässä opiskelija-asunnossani, omassa kodissani lommoisen keittiönpöydän ääressä. Mikä onni ja rauha on katsoa ulos ikkunasta! Sää on harmaa, sataa ja on kylmä. Mutta tämä on minun kotini, minun ikkunani, minun maisemani, minun elämäni, kokonaan Taivaan isän kädessä. Mikä huolenpito!!! Tällaiseen pysähtymiseen ei tarvitse brändi-tuotteita, vaan sisäisen rauhan. Ikkunakaan ei ole välttämätön: voi sytyttää kynttilän. Jos ei ole kynttilää, voi vaihtaa näkökulmaa ja kuunnella pölyhiukkasten tömahtelyä: mennä maate selälleen keskelle lattiaa. Katsoa kattoa ja kuvitella että se on lattia.

Rauha. Luottamus.

2 kommenttia:

  1. Siitä vaan tanssikursseille:D Mie kävin ennen tätä afrojazzia latinobic-tunneilla,kaihoten kuuntelin tänään tuota Tanssii tähtien kanssa-cd:tä,huomasin jotta en oikeen muista paljoa mitään xD TOsin kyl peilin eessä muistellessä tuli jotain mieleen,mutta tangosta jäi traumat!!IHAN HIRVEETÄ!! Hirvee migreeni harkkojen jälkeen. :D Ne oli siis ihan alkeet.

    -Anna (ai niin,en aina jaksa kirjautuu sisään tänne)

    VastaaPoista

Jokainen kommentti on ilo :)